Pekerja separuh-masa.



Gua sudah lebih 5 bulan kerja separuh masa (part-time) di sebuah pasaraya besar Tesco. Tapi sepanjang 5 bulan berada kat sana, selain dapat cuci mata tengok amoi-amoi cun & seksi, gua rasa kerja dalam bidang retailing adalah perkara paling membosankan dalam hidup gua. Hal berkaitan masa adalah perkara paling pokok. Dengan gaji rendah (rm4 sejam), gua rasa ada beberapa perkara lagi yang gua rasa tak berbaloi untuk terus bekerja di sini.

·         Kebergantungan
Memandangkan situasi gua adalah seorang pekerja separuh masa, adalah satu idea paling bangang kalau pengurus lu mengharapkan 100% kudrat pekerja separuh masa untuk running the whole store (part-time kerja shif malam). Bangang! Habis pekerja sepenuh masa buat apa? Besar kan telor masa shif siang?

·         Pengurusan
Bermula dengan masalah komunikasi sejak pembukaan stor pada bulan Mei, benda tu berlanjutan sehingga seorang pengurus baru dilantik sekitar bulan Ogos. Ya, gua akui pengurus baru ni memiliki hajat besar untuk ‘membetulkan’ keadaan yang huru-hara menjadi lebih baik. Tapi beberapa strategi daripada dia gua tengok memang tak boleh blah. Bermula dengan idea kebergantungan macam kat atas tu, membanding-bandingkan pekerja sepenuh masa dan separuh masa adalah tindakan kurang bijak. Apa kaitan kalau anak buah lu tak sempat sembahyang Raya dengan gua tak datang kerja masa Raya? Alasan dia banyak kerja? Puuiihh!


Lagi satu 'kelewatan' mengatasi masalah kekurangan manpower adalah salah satu sebab kenapa gua kena quit kerja ni. Bila manpower takde, maknenya bebanan kerja makin bertambah. Semakin lama, semakin ramai yang quit. Terutamanya budak sepenuh masa. Bila tanya bila nak amik orang, busy sangat takde masa nak call. Bullshit! Ingat Bangla ape kerja macam lembu? Dah nama pun Indian. Cakap pun belit-belit. Paham-paham jela. Sound racist? Pegi mam!

·         Pekerja sepenuh-masa
Dalam 4 orang budak sepenuh masa department gua, gua rasa sorang je yang boleh blah. Yang lain sume macam celake perangai! Bekerja di samping budak-budak hingusan lepasan SPM ni adalah benda paling setan dalam hidup gua. Perangai memang macam hamjad. Pada dia, pekerja sepenuh masa ‘berkuasa’ di department tu. Kepala bana dia? Kerja nak mengarah jek! Hello? I’m not your underling’s mofos. Pay some respect mate! Setakat nak jadi ass-licker pada boss lu, gua tak rasa lu boleh pergi jauh pun. Paling busuk dapat jadi leader. Itu pun dah menyombong jalan dongak langit. Ingat pakai long-sleeve kerja pasaraya dah hebat? Hah!


·         Dosa-dosa kering
Sebelum bahu sebelah kiri gua jadi rebeh, baik gua cabut. KAH! KAH! KAH! Memandangkan populasi 10km radius kawasan tersebut dihuni oleh kaum Cina, korang boleh bayangkan lah 70% customer-customer yang datang membeli belah tu cmne ghupernya. Gua rasa setan menari-nari sebelah gua waktu gua bekerja sambil mata meliar tengok Cina shopping pakai hot pants. Belum kira dosa makan benda RTC & dispose. Bak kata Zizan dalam Hantu Bonceng, nafsu! nafsu!

p/s: kenape bila gua sebut sepenuh masa bunyi dia macam setan? full time! full time!

Comments

Popular Posts