3 Kali.


OK. Kenapa dalam kepala aku sejak dari kecik, aku asyik fikir yang ketika ambik wuduk, kita WAJIB menyapu anggota muka, kepala, tangan dan kaki 3 KALI? Padahal benda tu adalah perkara SUNAT? Aku agak ustaz sekolah agama aku dulu berniat baik, ajar murid-murid die biasakan perkara SUNAT dalam mengambil wuduk. Dah besar panjang, bila aku ‘review’ balik syarat wajib, syarat sah dan perkara sunat wuduk baru aku tau benda tu hanyalah SUNAT semata. 

Patutlah aku pernah keliru pasal tak silap aku ustaz aku pernah cerita Rasulullah pernah berjimat ambil wuduk guna segayung air ketika musim kemarau. Sungguh tak masuk akal dapat sempurnakan wuduk dengan segayung kalau hal 3 kali tu WAJIB

Jawapan dia adalah benda tu sunat, yang WAJIB adalah meratakan air jer. Terima kasih ustaz pasal mengelirukan aku selama ni. Dem! Lagi satu aku nak tanya, kenapa orang selalu buang KAHAK dan HINGUS ketika ambik wuduk???

p/s: nama dan identiti ustaz tu aku rahsiakan atas faktor keselamatan. Kah Kah Kah Kah!

Comments

Popular Posts