Air Oren Kordial

Sejak kecik lagi gua dah belajar tentang buruknya berprasangka terhadap orang lain. Belajar daripada pengalaman. Pasal perasaan prasangka gua cukup tebal dalam diri gua. HAHAHA. Sampai my dearest gua pun selalu komplen gua selalu fikir negatif. KEH!KEH!KEH! Nak buat macam mane kan? Gua tetap dengan prinsip gua, Don’t Trust Anybody. Hah!


Nak jadikan satu story dalam hidup gua, gua pun tak ingat bila. Itu jam gua kecik lagi. Masa tu belum mumayiz. Haa..Lu ingat gua tak reti cakap Arab ke? Mumayiz tu maksud dia tak tahu beza baik ke buruk. Biasanya sebelum umur 7 tahun. Sia-sia lah gua belajar sekolah agama sampai darjah khas kalau tak tahu benda basic macam ni. Senyum.
Story die macam ni. Itu jam gua rasa gua baru balik main bola kat luar. Penat bukan main. Dalam peluh-peluh tu gua selongkar aisbok (peti sejuk). Togak air sejuk. Tapi tak semena-mena mata gua tertumpu kat 1 almari kat dapur. Gua usha rapat tengok dalam almari tu. Gua nampak ada air oren kat dalam almari. Dalam kepala gua, ape kes air oren kordial dalam almari. Ni mesti mak gua punya kerja.

 Rupa almari rumah gua itu jam lebih kurang macam ni. Ada jaring yang boleh nampak dalam.


Itu jam, kepala gua dah fikir negatif. Prasangka lettew!. Air oren kordial dalam almari. Gua pun tengah penat. Kalau togak sikit, carer jugak. Bukan luak pun kan? Gua fikir, mesti mak gua buat air oren tak nak kasi aku Nampak ni. Nak bagi adik aku. Yela, time tu kecik lagi aku kalau dapat makanan memang kedekut nak bagi adik aku. Lagi kalau dapat jajan mahal. Jangan harap gua nak kongsi adik gua. Perangai tu diwarisi oleh adik gua yang kecik sekarang. Memang susah nak mintak burger ke, jajan ke ape ke dari die. Kena aku balik. Celake!


Itu jam gua punya gaya memang macam penyamun. Tengok kanan, tengok kiri kalau ade sape-sape nampak. Nak sorok benda best konon. Ingat aku tak tau ke? Bisik hati gua. Itu jam gua punya bangga tak ingat. Apa lagi, gua terus togak oren kordial tu. Ade la dalam 2-3 teguk, tapi gua dah rasa lain. Apesal air oren ni macam tak de rasa. Pastu likat semacam. Kepala gua ligat fikir benda yang gua togak tadi. Gua pandang je balang yang berisi 'air oren kordial' tadi.


Gua dah rasa lain macam itu jam. Mulut gua dah kumat kamit pasal sisa-sisa ‘air oren kordial’ tu kat tekak gua. Gua bau balang kaca tu. Sial! Benda yang gua togak tu balance minyak masak rupanya. Gua menyumpah-nyumpah petang tu pasal mak gua letak minyak masak 'merata-rata'. Gua salahkan mumayiz, pasal gua tak kenal yang mana satu air oren kordial yang mana satu minyak masak. Hah!

Comments

Popular Posts