Mimpi.



Gua tak tahu, sejak akhir-akhir ni gua selalu mimpi dah ade anak. Ape neraka? Dalam mimpi basah tu, gua pegang watak seorang bapa mithali kepada anak perempuan gua yang baru masuk darjah 1. Rutin gua, selalu jenguk dia sebelum masuk tidur. Pillowtalk gamaknya. Lengkap dengan pijama, rambut lurus paras bahu, anak gua Suria Kasandra setia dengan teddy bear besar dia. Suria Kasandra? Gua nampak nama tu tertulis kat buku latihan Bahasa Melayu dia. 

Suria: Baba, kalau adik dapat no.1 dalam kelas Baba nak bagi hadiah ape?
Gua: Baba bawak adik pergi Aquaria. Hehe. Nak tak?
Suria: Kenapa nak bawak adik pergi Aquaria pulak?
Gua: Kenapa Aquaria? Macam-macam ada sayang. Kita boleh belajar semua tentang hidupan laut. Ada ikan-ikan cantik, penyu, ada games! Jerung pun ade tau? Nanti ajak Mama sekali.
Suria: Really Baba?? Best nyer! Baba dah pernah pergi situ ek?
Gua: Err..belum. Ade orang ajak, tapi tak sempat pergi.
Suria: Kenapa tak sempat pulak? *buat muka curious.
Gua: *Serba salah. Err..eh, tengok. Jam dah pukul 12. It's bed time! Gua mengelak.
Suria: *muka muncung. Pape je Baba ni. Ok lah. Tapi promise tau?
Gua: Promise! Sayang baba cepat.
Suria: Mmuuaahh. Suria cium gua. 
Gua: OK tido! *Suria senyum.

Sambil gua selak-selak paper The Star, gua tunggu Suria pejam mata. Gua pandang dalam-dalam muka Suria. Gua senyum. Comel. Ada iras-iras muka Arab. Yang pasti bukan ikut muka gua. Hah! Mak dia kot. Tapi watak mak dia belum muncul. Mungkin dalam mimpi seterusnya...Ada tanda ke??

Comments

Popular Posts