Tribunal


Biasanya, kalau gua tak ada kerja luar, gua akan pergi Tribunal Tuntutan Pengguna. Kalau ada hearing. Tapi untuk hearing-hearing tertentu. Tengok Presiden yang menghakimi hearing tersebut. Kalau Presiden best, 9.30am gua dah terpacak dalam bilik hearing tu. Kalau tak best, tak masuk pun tak pe. Buat ngantuk ade lar.

Presiden favorit gua adalah Tuan Mohd Nasrim Dato’ Salleh. Mamat ni memang kuat provoke. Juga selalu berfalsafah. Bukan calang-calang Presiden ni. Semua kena basuh dengan dia. HAHAHA.

Ada satu hari, gua disapa oleh sorang mamat ni dalam bilik hearing. Gua memang cam muka mamat ni. Dia pihak defendan kepada sorang mamat lagi yang gua gelar ‘Riz’. Pasal ape Riz? Pasal rambut panjang rebonding. Serupa macam Riz. TROLOL! Riz nak saman mamat ni mintak ganti rugi pasal mamat ni buatkan kereta dia tersadai kat bengkel 9 bulan. Mamat ni mekanik.Kes ni antara kes paling epik pernah gua dengar.

Kembali pada sapaan mamat tadi. Dia Tanya gua,

Mamat tu    : Awak ada kes jugak?
Gua         : Tak.
Mamat tu    : Ooo..kerja sini la?
Gua         : A’ah.
Mamat tu    : Tak de kerja ke? Sambil senyum menganjing kat gua.
Gua         : Gua senyum kelat.

Dalam hati gua, celake mamat ni menganjing gua pasal tak de kerja.

Nak pendekkan cerita, kes diorang akhirnya selesai. Pengerusi dah buat keputusan. Award diberi kepada Riz sebanyak rm17,000 dan mamat tu kena bayar kepada Riz dalam tempoh 14 hari. Fuuuuuuu… Masa Presiden abis cakap award tu, gua nampak muka mamat tu  bengang semacam. Gua buat bodo. Dalam hati gua, gua cakap, padan muke lu!

p/s: Sejak insiden tu, gua rasa gua ada daulat. Lu orang jaga-jaga kalau nak menganjing gua. Hah!

Comments

Popular Posts