Logo Kemerdekaan.

Logo sempena Hari Kebangsaan Malaysia ke-55, menjadi buah mulut rakyat Malaysia di laman media sosial sekarang. Honestly, gua tak kata buruk. Tapi gua rasa, logo macam ni agak bangang kalau dijadikan logo rasmi kebangsaan. Ini macam hasil assignment budak part 1 yang buat kerja last minute. Gua dah try buat balik design logo ni pakai Adobe Photoshop, dan gua dapat hasilkan logo serupa tak sampai 15 minit. Macam mana logo yang boleh direka tak sampai 15 minit oleh seorang amatur macam gua boleh dijadikan logo rasmi? Ini sungguh memalukan. Malaysia dah ketandusan grafik designer gamaknye. 

Untuk itu, ramai yang membuat protes dengan menghantar karya-karya yang gua rasa seribu kali lagi baik daripada logo huduh ni:-














Tidak kurang juga logo-logo berunsur sarkastik:-
















Oh, sebenarnya isu logo Hari Kebangsaan sebenarnya pernah dijadikan isu sebelum ni. Pada 2008, logo Hari Kebangsaan ke-51 dikatakan logo ciplak daripada logo produk buatan Taiwan. 
#BANGANG!

p/s: Katenye, logo tersebut direka oleh seorang awek yang baru 2-3 bulan masuk kerja. Kementerian Penerangan, Komunikasi & Kebudayaan bertanggungjawab dalam hal ini. Harap maklum.

Comments

Popular Posts