Depressed.


Sungguh berilmiah entri gua sebelum ni. Macam assignment nak antor kat pensyarah gayanya. Tetapi itu mungkin mukadimah paling tepat untuk gua panjangkan dengan entri ni. Soal kemurungan. Sampai gua sendiri tak tahu nak letak tajuk ape untuk entri ni. Kalau gua ada idea lain nanti gua tukar aje.


Penyakit kemurungan mungkin rasa paling setan pernah gua alami sejak setahun dua ni. Tapi takde lah sampai menjejaskan disiplin kerja gua macam ponteng kerja, kerja lewat, kerja tak siap dan sebagainya. Itu macam orang mati bini. Kes gua cuma motivasi kurang sikit tu aje. My work is boring but my boring work pays my bills. Itu hakikat yang gua tak boleh nak tolak mentah-mentah ironinya soal kerja. Pola pemakanan gua pun bercelaru. Kadang-kadang makan pun tak lalu, adakalanya makan berlebihan pulak selalu. Tu yang berat badan pun makin naik. Orang lain semua dok cakap badan gua naik pasal gua makan banyak. Di sebalik istilah makan banyak tu korang tau? Tau?

Punca dia? Gua rasa gua depress gile pasal soal kerjaya dan masa depan gua. Entri-entri berkenaan soal ni dalam blog gua pun gua selalu tulis dengan emo. Gua rasa, tak sampai umur 40 kepala gua dah beruban penuh dan botak tengah memungkinkan gua akan mengumpul dana untuk mengunjungi pakar masalah rambut Yun Nam Haircare kelak. Apa yang gua buat semuanya tak kena. Di tambah pulak soal ‘berperang dengan perasaan sendiri’. Kadang-kadang buat gua nak give up. Tapi masa tu jugak memori-memori lama berlegar-legar dalam kepala otak gua yang memberikan gua harapan-harapan untuk terus hidup. Gua tak tahu harapan tu palsu ke dak? Kalau betul happy ending. Kalau betul-betul palsu macam mana?

Susah sebenarnya nak puaskan hati semua orang. Apa yang pasti, gua sekarang dalam situasi nak cuba puaskan hati orang lain sedangkan sendiri punya hati pun tak kisah. Cuma mungkin cara yang gua guna tak berkenan di mata orang luar sana. Gua pun tak tahu nak cuba dengan gaya apa lagi. Bila gua gagal, gua mula rasa semua orang gagal untuk memahami gua sebenarnya. Lepas tu kadang-kadang gua terlalu mengharapkan sesuatu untuk terjadi, padehal benda tu pun susah untuk wujud. Orang yang nak comfort kan gua pun dah ‘takde’. Perkataan ‘takde’ tu sendiri pun tak konkrit.

Tulisan gua pun dah macam gampang gua rasa. Eloklah kiranya gua berundur diri seketika. K nak tulis tu je. Bye!


p/s: Happiness keeps you sweet. Trials keep you strong. Sorrows keep you human. Failures keep you humble. And God, keeps you going.

Comments

Popular Posts