Pallet Jack

Cerita ni berlaku lebih kurang pada tahun 2005. Masa tu aku baru habis STPM. So, masa tunggu-tunggu kalau ada panggilan masuk U, aku buat kerja sambilan. Aku kerja kat Giant Leisure Mall. Dah nama kerja dalam niche retailing, confirm kena pakai satu alat yang di panggil 'Pallet Jack'. Tak tau ape tu pallet jack? Meh aku bagi tau.


Pernah nampak kan benda alah ni kat Giant?. Sure punya. Masa tu aku kerja sebagai Sales Assistant. Kerja aku jaga barang grocery. Nak guna jack ni senang. Untuk naikkan fork tu, kena pump batang nozzle tu supaya dia punya hidraulik mekanism tu naikkan fork tu. Nak turun lagi senang. Ade nozzle kan, tekan picu nozzle tu, automatically fork dia akan turun, selalunya kalau selesai tarik barang. 

Satu hari tu aku bawak beberapa karton tepung untuk display kat shelf. Tak banyak sangat. Tapi agak berat lah. Tarik punya tarik, sampai kat shelf tu. Aku pun buka lah karton-karton tu. Isi tepung-tepung tu kat shelf. Tapi, ada satu family Cina datang dekat site aku kerja tu. Dia bawak anak. Tau je la. Anak Cina, kepala BOTAK, mata sepet, mengomel banyak. Time mak die tengah dok belek-belek barang tu, si botak ni dok usha aku buat kerja. Apehal?

Dia syok agaknya tengok aku susun barang tu. Aku tak kisah sangat la. Tapi aku annoying sikit bila dia pegang-pegang pallet jack tu. Aku pun cakap la kat dia...

"Adik, benda ni tak leh buat main".

Dia buat dono je. Fine. Tapi tetiba, ada satu insiden berlaku. Dia main-main jack tu, dia boleh plak tarik picu kat nozzle tu. Fork dengan bebanan karton-karton tepung cap Sauh tu automatically turun. Dan yang cantik, kaki aku dekat bawah fork tu. Dang!. KAKI AKU BODOH!!!

p/s: Sampai sekarang aku anti budak nakal Cina berkepala botak.

Comments

Popular Posts