Peniru

Aku rasa itulah sebenarnya kehidupan. Copy, plagiat, peniru, aku rasa benda tu tak salah kalau kita buat secara terhormat atau beretika. For instance copy then at the end link balik karya asal yang kita tiru. Di universiti pun kita diajar untuk membuat citation. Tujuan utama citation ni adalah intellectual honesty dan sebagai attribute kepada penulis asal yang karya tersebut.

Malah kalau tengok syarikat-syarikat besar yang sudah berjaya dan terkenal juga melakukannya. Contoh syarikat pembuatan kereta Jepun. Korang ingat diorang invent 100% ke idea dan komponen semua kereta tu? Diorang tiru bulat-bulat daripada Eropah dan Amerika untuk create design sendiri. Even hampir 70% model kereta Proton tak fully made by Proton itself. Mereka banyak ambil teknologi Mitsubishi, Renault dan Lotus at the first place. Perodua? Jangan cerita lah?. Pasal tu mahal. LOLS.

Kalau korang tengok, gaya penulisan blog aku banyak persamaan dari segi style macam Obe. Yes!. Aku memang banyak ambil idea daripada blog-blog yang aku baca. That's what we call influenced. Aku rasa mereka ni semua cool. Dan tak salah aku pun ingin merasa cool. LOLS. Selagi termampu, ambil je la. Kalau nak lagi cool, cedok sikit daripada blog di sini dan di situ. Ok? ROFL. Kadang-kadang meniru secara etika ni mampu menjana perkembangan idea tau? LMAO. Ingat!. Secara etika ok?.

p/s: kehidupan bukan macam peperiksaan. Selagi kita jujur, it's doesn't matter. Bukan size doesn't matter ok? LOLS.

Comments

Popular Posts